Specialpædagogik
Børnefællesskabet i Solsikken
Glæde, mangfoldighed og udvikling er de bærende værdier i det pædagogiske arbejde i Solsikken.
Fælles for alle børn i Solsikken er, at deres udvikling kræver en specialpædagogisk indsats. Vi møder barnet i nuet, tager udgangspunkt i dets interesser og arbejder med at styrke evnen til at mestre hverdagen – med blik for barnets individuelle kompetencer, glæder og potentialer.
Vi bestræber os på at møde både det enkelte barn og børnegruppen med:
- Glæde og nærvær
- Samspil og relationer
- Leg, aktiviteter og læring
Vores mål er at give børnene et alsidigt børnehaveliv med trivsel, leg ,udvikling og livsduelighed som nøgleord.
Kommunikation i fokus
Kommunikation er et centralt omdrejningspunkt i det pædagogiske arbejde. Det handler både om personalets kommunikation med barnet og om at støtte barnets egen kommunikation med omverdenen. Vi anvender forskellige visuelle og sanselige metoder for at skabe struktur, genkendelighed og forudsigelighed i hverdagen.
Metoder og redskaber:
- Visuelle hjælpemidler: Dagstavler, sekvenstavler, sociale historier, tegninger m.m.
- Kommunikationsformer: PECS (billedkommunikation), tegn-til-tale, konkreter
Pædagogiske tilgange
- Low Arousal: En rolig og afstemt pædagogik, hvor den professionelle tager ansvar for relationen og skaber tryghed og trivsel gennem egen adfærd og tilgang.
- GROW: En neuropædagogisk tilgang, hvor der arbejdes inden for barnets nærmeste udviklingszone. Der skelnes mellem barnets biologiske og udviklingsmæssige alder. Et barn på 4 år kan fx have en udviklingsalder på 3 måneder inden for opmærksomhed eller følelsesmæssig regulering.
- TEACCH (autismegruppen): En struktureret tilgang, der tager udgangspunkt i barnets styrker og interesser for at fremme selvstændighed og deltagelse i samfundet.
Fysiske rammer og faciliteter
Solsikken råder over både indendørs og udendørs faciliteter, der understøtter børnenes udvikling:
- Varmtvandsbassin til terapi og pædagogisk svømning
- Motorikrum
- Bål- og multihus
- legeplads
- Minibus til ture i nærområdet
Udviklingsbeskrivelser og statusrapporter
En gang årligt udarbejdes en rapport om barnets trivsel og udvikling. I den forbindelse afholdes et møde med deltagelse af:
- Forældre/plejeforældre
- Børnerådgiver
- Barnets kontaktpædagog
- Solsikkens terapeuter
- Faglig koordinator
Målarbejde
Ved opstart i Solsikken udarbejder vi i samarbejde med hjemmet et individuelt mål for barnet med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan. Et eksempel kunne være:
“X skal blive fortrolig med sin PECS-mappe.”
Målperioderne ligger i januar og juni. Målarbejdet dokumenteres gennem observationer, billeder, video og skriftlige notater. Ved periodens afslutning evalueres målet i samarbejde med hjemmet, og der fastsættes et nyt mål.
Vores erfaring er, at når både børnehave og hjem arbejder med målet samtidig, opnås den bedste udvikling.
Kompetenceudvikling
To pædagoger deltager årligt i den Specialpædagogiske Konference i Middelfart. Derudover tilbydes alle medarbejdere løbende relevante kurser og efteruddannelse – med fokus på at styrke deres faglighed og kvalificere arbejdet i Solsikken.