Vores pædagogiske tanker
Børnehave barnet har livet foran sig. Vi ser det som vores fornemmeste opgave, hver dag, at give børnene mulighed for at udfolde alle deres kompetencer og tilegne sig nye. Vi er anerkendende i vores tilgang barnet skal opleve at blive set, hørt og forstået på alle sine følelser og behov.
Børnegrupperne er aldersopdelt, men samtidig er huset er opdelt i værksteder og der arbejdes både i aldersopdelte grupper samt grupper på tværs af alder.
Hvert barn er tilknyttet en fast stue og spisegruppe. I denne gruppe er der samling hver dag før vi spiser. Her lægges der vægt på fællesskab, inklusion og nærvær.
Vi er en personalegruppe, som anser udvikling værende en værdifuld det af vores pædagogiske virke. Vi ser muligheder frem for begrænsninger, både i aktiviteter, men i høj grad også hos barnet. Forældresamarbejdet vægtes højt, både i den daglige dialog og via vores fantastiske forældrearrangementer.
Vores målsætning er at
- skabe et trygt og anerkendende miljø.
- skabe et miljø, der fremmer børns trivsel, udvikling og læring.
- skabe et rart sted med positiv stemning og omgangstone.
- inddrage forældrene i et tæt samarbejde.
Pædagogiske læreplaner
Vi arbejder målrettet med pædagogiske læreplaner. En pædagogisk læreplan beskriver, hvordan vi giver børnene rum til leg, læring og udvikling, trivsel og dannelse.
Læreplanen er inddelt i temaer, som vi hen over året planlægger vores pædagogiske fokus ud fra, herunder rammer og indhold i barnets hverdag. Her tager vi udgangspunkt i børnenes behov og interesser.
Det kan eks. være et særligt fokus på at alle børn føler sig som en del af et legefællesskab, eller at de bliver inddraget i processen omkring at modtage nye børn i gruppen. Det kan være fokus på at børn får øget mulighed for at give udtryk for, hvad de gerne vil lege eller hvem de gerne vil være sammen med. Det kan også være et fokus på natur og science eller krop og bevægelse, hvor børnene motiveres til at være nysgerrige og eksperimenterende i naturen og med kroppen. Og meget andet.
Lege
For børnehave barnet har legen en stor betydning. Det er i legen at barnet lære at indgå i relationer til andre børn, forhandle, afprøver sproget, øver sig på turtagning, afprøver nye ideer, behandle ting de har oplevet og definere hvem de selv er. Derfor vægter vi legen meget højt i børnehaverne. Det er ikke en selvfølgelighed at børn kan finde ud af at lege, derfor er det vigtigt at de møder voksne der kan lege og tør være med i lege med børnene.
Vi arbejder med at
- Barnet får et bredt lege repertoire.
- At banet kender legens DNA.
- At barnet lærer at sige til for fra i legene.
- At barnet kan tage initiativ til nye lege.
- At barnet invitere sine venner ind i leg.
- At barnet kan spørge om det må være med i leg.
- At alle børn er med i et legefælleskab.
Vi arbejder med at børnene lærer, hvordan en leg er opbygget med start, midt og slutning.
GROW
Alle børn der starter i dagtilbud kommer med deres egen have fuld af kompetencer og muligheder, men også frø der ligger under overfladen, som vi skal hjælpe med at spire og gro. Det pædagogiske personale vander og gøder barnets have, så barnet får de bedste betingelser for at kunne trives og udvikle sig.
Ved dagtilbuddene i Aarup tager vores pædagogiske tilgang udgangspunkt i teori fra neuropsykologien (NPU). Pædagoger i børnehaven er uddannet som "legekaptajn" og i neuropsykologisk udviklingsleg. Det betyder at vi har viden om og er meget opmærksomme på at:
- Alle børn (og forældre) skal opleve tryghed i dagtilbuddet.
- Se bagom børns adfærd.
- Skabe mødeøjeblikke.
- Have ro i egne nervesystemer.
- Være tydelige karavaneførere.
- Genafstemme med børnene.
- Skabe rammer for at børn kan lære at være i gode samspil og relationer.
- Give børnene mulighed for at lære at lege både alene og sammen med børn og voksne.