Skip til hoved indholdet Kontakt Kontakt

Hverdagslivet i Solsikken

Et specialpædagogisk børnehaveliv

🌻Pædagogisk fundament i Solsikken

I Solsikken skaber vi en tryg og udviklende hverdag for børn med særlige behov. Vores pædagogiske tilgang bygger på nærvær, struktur og individuelle hensyn, hvor leg, kommunikation og fællesskab er i centrum.

Et børnehaveliv i Solsikken er kendetegnet ved en hverdag fyldt med leg, kommunikation og børnefællesskaber. Vi arbejder med forudsigelighed, tryghed og nærværende voksne, som støtter hvert barn i at udvikle sig og opnå størst mulig selvstændighed – altid med udgangspunkt i barnets individuelle forudsætninger.

💬 Kommunikation og visuel støtte

Evnen til at kommunikere med omverdenen er afgørende for at føle sig set og forstået. Vi arbejder med både verbal og nonverbal kommunikation og anvender visuelle hjælpemidler som:

  • PECS (Picture Exchange Communication System)
  • Boardmaker-billeder
  • Sekvenstavler og konkreter
  • Geografi-systemet, hvor barnet visuelt matcher ind med det sted, det skal være

👥 Vores grupper

🪲 Billen og Guldsmeden – struktur og nærvær i hverdagen

Placering og rammer

Grupperne holder til på Møllebakken og består af 5-7 børn og 3 voksne. Her arbejder vi med børn, der har behov for afskærmning, tydelig struktur og tæt voksenstøtte.

Pædagogisk tilgang

Vi tilpasser rammer og aktiviteter efter det enkelte barns behov og anvender visuel støtte for at skabe tryghed og overblik.

Kommunikation og samspil

Vi arbejder med anerkendende kommunikation, gentagelser og forudsigelige rutiner. Børnene guides i leg og fælles aktiviteter, hvor turtagning og fælles opmærksomhed er i fokus.

Hverdagsstruktur

  • Morgen: Leg og morgensamling med frugt og sang
  • Formiddag: Gåture, legeplads, svømning, kreative aktiviteter eller massage
  • Middag: Frokost og hvil
  • Eftermiddag: Mad og leg indtil afhentning

🐝 🦋Brumbassen og Sommerfuglen

– støtte til børn med autismespektrumforstyrrelser

Placering og rammer

Brumbassen og Sommerfuglen har egne faciliteter på Møllebakken med indgang, garderobe og legeplads. Grupperne er målrettet børn med autismespektrumforstyrrelser.

Pædagogisk tilgang

Vi arbejder ud fra TEACCH-principperne, hvor dagsstrukturen tilpasses barnets kompetencer, udviklingszone og interesser. Hvert barn har sin egen dagstavle og indgår i et struktureret visuelt miljø.

Kommunikation og struktur

PECS anvendes til at understøtte kommunikationen. Stuerne er indrettet med arbejdsstationer, legekroge, pusterum og en sansestimulerende have.

Pædagogisk praksis

Ved træningsbordet støttes barnet i opgaveløsning. Når færdigheden er opnået, bliver opgaven selvstændig. Arbejdet foregår i sekvenser, fra venstre mod højre og oppefra og ned.

Personalet er særligt uddannet i autismepædagogik.

🦒 Giraffen – Et Specialpædagogisk Tilbud i Drømmebakken

Giraffen er en del af Solsikken, men har til huse i Drømmebakken, en almen børnehave beliggende lige ved siden af Møllebakken. Girafgruppen blev etableret i sommeren 2017, da vi oplevede et behov for at skabe tættere kontakt mellem børn med særlige behov og børn fra almenområdet.

Samarbejde med Almenområdet

Girafbørnene har mulighed for daglig kontakt med Drømmebakkens børn, hvilket giver dem rollemodeller og styrker deres sociale og sproglige udvikling. De deltager i fælles lege og aktiviteter, både spontant og planlagt.

Fællesskab og Legeplads

På legepladsen møder Girafbørnene mange legeformer og sprog. Vi understøtter fælles lege, så børnene oplever at være en del af et større fællesskab.

Målgruppe og Rammer

Tilbuddet er for børn, der kan trives i et miljø med støj og forstyrrelser, og som har gavn af en specialpædagogisk tilgang.

Specialpædagogisk Arbejde

Vi bruger dagstavler, sekvenstavler og PECS til at støtte kommunikationen og tilrettelægger dagen efter børnenes individuelle behov.

Pædagogiske Aktiviteter

Aktiviteterne omfatter bevægelse, motorik, strabadsture, legeudvikling, selvstændighedstræning og samspil.

🧠 Terapi og tværfagligt samarbejde

Solsikken har tilknyttet en fysioterapeut og to ergoterapeuter, som i tæt samarbejde med kontaktpædagoger tilrettelægger målrettede indsatser. Indsatsen kan være individuel træning, gruppeaktiviteter eller vejledning af pædagoger og forældre.

Fokusområder

  • Balance og stabilitet
  • Mundmotorik og spisning
  • Alternativ kommunikation
  • Sanseintegration og miljøtilpasning

Barnets motorik testes årligt for at følge udviklingen.

Dagtilbuddene i Aarup-området
Indre Ringvej 2
Aarup 5560

Telefon: 24 61 78 76
sytra@assens.dk

Nyttige links