Giraffen er en del af Solsikken, men har til huse i Drømmebakken, som er en almen børnehave, der ligger lige ved siden af Møllebakken.
Giraffen gruppen startede i sommeren 2017, da vi oplevede at have en gruppe børn, der kunne få gavn af at komme lidt tættere på børn fra almenområdet.
Vi ønskede, at give girafbørnene flere muligheder for at kopiere andre børn og samtidig få nogle gode rollemodeller. Det er fortsat den bærende pædagogik, hvor vi endvidere vægter inklusion højt. Da Giraffens lokaler ligger i en almen børnehave, har vi mulighed for at åbne døren og lade Drømmebakkens børn vise vej og være stimulerende for vores børn blandt andet i forhold til legeudvikling, sociale kompetencer, sprog etc.
Eksempel: Nogen gange kommer børnene fra Drømmebakken ind på Girafstuen, de leger nogen gange med Girafbørnene og andre gange leger de med vores legetøj. I begge tilfælde giver det noget til børnene i Giraffen, enten i form af direkte samspil eller ved at inspirerer til nye måder, at lege med vores legetøj.
Giraffens børn er hver dag på legepladsen sammen med alle de andre børn. Her hører de en masse sprog og ser hvordan de leger. Indimellem indgår de i legefællesskaber med Drømmebakkebørnene. Vi er opmærksomme på, at sætte gang i nogle fælles lege der tiltrækker flere børn, så Girafbørnene oplever at være en del af en stor flok.
De børn der går i Giraffen, skal kunne trives i et miljø, hvor der til tider kan være støj og udefrakommende forstyrrelser. Ligeledes er det for børn, hvor vi vurderer, at de udviklingsmæssigt kan få noget ud af tilbuddet.
Giraf gruppen er et specialtilbud, hvor vi arbejder ud fra en specialpædagogisk tankegang. Vi bruger blandt andet dagstavler, sekvenstavler og nogle gange har vi børn der bruger PECS til at understøtte kommunikationen.
Vi tilrettelægger dagene efter børnenes behov, og er der perioder, hvor der er behov for at vi trækker os mere fra almenområdet, så gør vi det. De faste pædagogiske aktiviteter i Giraffen er blandt andet : bevægelse, motorik, strabadsetur, udvikling af legekompetencer, selvstændighed ,trutagning og samspil med børn og voksne.